Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


programozas_alapok

Ez a dokumentum egy előző változata!


A PCRE internal error occured. This might be caused by a faulty plugin

Többféle programozási módszer létezik, mint ahogy több programozási nyelv is. A programozási nyelvek általában megvalósítanak egy programozási módszert, van amelyik kombinál több módszert is (ami nem feltétlenül jó). Nézzük a legelterjedtebb módszereket röviden! ====== Strukturált programozás ====== A strukturált programozás elve azt jelenti, hogy a programot szétbontjuk kisebb részfeladatokra, melyek egy konkrét, jól meghatározható résztevékenységeket végeznek. Ha lehet és érdemes, akkor a részfeladatokat is tovább bontjuk. A lényeg hogy olyan kis egységeket alkotunk, mely mindig egy meghatározható feladat megoldására használható, ha lehet általánosítva hogy később más programban is fel tudjuk használni. Majd ezeket egy jól meghatározott logika szerint alkalmazva az úgynevezett vezérlő szerkezetek használatával építjük fel a programunkat. A strukturált programozásnak három eszköze van: * Szekvencia - utasítások, műveletek egymás után __sorban__ történő végrehajtása * Szelekció - valamilyen feltétel alapján több lehetséges végrehajtási ág közül az egyik __kiválasztása__ és végrehajtása * Iteráció - valamilyen feltétel teljesüléséig egy utasítás, vagy utasítások __ismételt__ végrehajtása. Bebizonyították hogy ennek a három elemnek a felhasználásával bármilyen algoritmus leírható. Így nekünk programozóknak csupán ezt a három eszközt kell megfelelő módon kombinálva használni és bármilyen programot el tudnunk készíteni. A szép az egészben hogy ez tényleg így van és tényleg ennyire egyszerű is! Amint a [[gondolatok_a_programozasrol|bevezetőben]] írtam a programozás nem más mint adatokon végrehajtott műveletek meghatározott logikai sorrend szerint. Ahhoz hogy programot tudjunk írni, mindenképp szükségünk lesz adatra és ezeket az adatokat valahogy kezelnünk kell majd a programunkban. Az alábbiakban nézzük ezeket egy picit részletesebben. A programokat le is fogjuk írni, terveim szerint három nyelven. Az egyik egy pszeudo nyelv melyet én találtam ki és arra jó hogy egyszerűen le lehessen írni vele egy algoritmust. Fordítóprogram nincs hozzá, ez csak egy tervezést segítő eszköz. Ennek a [[Pszeudo-nyelv|pszeudó nyelvnek]] a leírása itt található. A másik két nyelv a Pascal és a C nyelvek. A példák általában mindkét nyelven megtalálhatók lesznek. ===== Szekvencia ===== Akkor használjuk ezt a strukturált programozási alapelemet, amikor mindenféle feltétel nélkül utasításokat egymásután sorban szeretnénk végrehajtani. Például a háromszög kerületének kiszámítása az alábbi szekvencia szerint történhet: <code> INPUT: a; INPUT: b; INPUT: c; t := a + b + c; OUTPUT: t; </code>

programozas_alapok.1448889439.txt.gz · Utolsó módosítás: 2015/11/30 13:17 (külső szerkesztés)